fbpx

Kufry nebo brašny?

Kufry nebo brašny?

Kufry nebo brašny? 1024 576 Nomadist

 

Dnes už otázka nemálo podobné té, jestli kůži nebo textil. To, jaká máte na motorce zavazadla, může ovlivnit řadu věcí od komfortu až po bezpečnost? Jaké si zvolit? Podle čeho vybrat? Neexistuje žádná špatná nebo zaručeně správná volba. Vše má svoje výhody i nevýhody a co si vybral Váš kamarád, nemusí být nutně to pravé pro Vás. Zkuste se na věc podívat i z druhé strany, přemýšlet, jak zavazadla bude využívat a možná budete překvapeni, že nakonec změníte svůj názor.

V následujícím článku se Vám je pokusím shrnout z pohledu člověka, co nacestoval s kufry více než 100tis. kilometrů a celou tu dobu tak nějak po brašnách pošilhával.

 
Kufry (anglicky hard luggage)

Hliníkové kufry neboli „hliníkáče“ jsou asi to první, co člověka napadne, když chce vyjet na dovolenou. Alespoň u mě tomu tak vždy bylo. Výhody pro dlouhé cestování jsou nesporné. Jsou vodotěsné (ne vždy na 100%), uzamykatelné, hodně do nich dáte a rychle se k věcem dostanete. Na druhou stranu jsou dražší než brašny (najdou se vyjímky), potřebujete rámy, na které je namontujete a když spadnete, musíte je většinou opravit, aby šli vůbec zavřít, a to nemluvím o vodotěsnosti.

Plastové kufry dnes už nejsou na cestovních endurech moc k vidění a důvodů je hned několik. Většinou nemají horní plnění a balení věcí je tak těžší. Případný pád je většinou odsoudí k vyhození do kontejneru a o namontování kanystrů nebo dalších doplňků si také mohou jen nechat zdát.

 

Výhody hliníkových kufrů:
  • Pevnost – při pádu se neprohnou ani nerozlomí (beru v potaz běžné pády) a ochrání tak svůj obsah, například notebook nebo porcelán po babičce. Někteří si pochvalují i bezpečnost při pádu v malých rychlostech, kde kufr může zamezit styku nohy s motorkou.
  • Vodě a prachu odolnost – nezáleží v jakém počasí jedete, může pršet, sněžit, být písečná bouře, věci v kufrech budou vždy suché a čisté. Jen nezapomeňte na to, že hliník špiní. Samozřejmě to není úplně 100%, obzvlášť po pádu.
  • Uzamykání – kufry lze snadno zamknout a ochránit tak jejich obsah před zloději.
  • Ochrana proti poškození motorky – kufry mohou ochránit motocykl před škodami způsobenými pádem. I při odmontování kufrů fungují rámy jako ochrana.
  • Jsou opravitelné – dnes už téměř všude naleznete svářeče, nebo alespoň nýtovací kleště, pravda už nemusí být vodotěsné
  • Různé použití – při kempování si na ně můžete sednout, použít jako lednici pro pivo, nebo použijete víko jako pánvičku na vajíčka (ano, viděl jsem)
  • Příslušenství – díky své konstrukci z hliníku na kufry snadno přimontujete držáky lahví nebo kanystrů
  • Personalizace – kufry se dají jednoduše polepit a vystoupit tak z řady
Nevýhody kufrů:
  • Váha – ano i prázdné kufry něco váží a není to málo. Samozřejmě se to liší dle výrobce, ale v průměru mohou vážit tři hliníkové kufry přes 15 kilo, a to není zanedbatelné.
  • Šířka – na některých motorkách mohou být kufry širší než řídítka, a to může negativně ovlivňovat stabilitu a průjezdnost. Se širokými a nízko posazenými kufry to zároveň do zatáčky až tak moc nenahnete.
  • Bezpečnost – jak je uvedeno výše, při pádu může kufr Vaši nohu nejen ochránit, ale i pěkně polámat, pár kamarádů by o tom mohlo vyprávět. Budete se muset naučit při pádu dávat velký pozor kde máte nohu.
  • Cena – hliníkové kufry a rámy (na ty nesmíte při nákupu zapomenou) jsou většinou (najdou se i výjimky) dražší než brašny. Brašny mnohdy rámy nepotřebují.
  • Náraz do překážek – široká motorka s tvrdými kufry s sebou nese riziko v podobě zvýšeného rizika nárazu do skály nebo větve vyčnívající do silnice. V tomto případě se může velmi jednoduše stát, že se nepoddajný kufr odrazí a s ním i celou motorku. V lepším případě se té propasti pod Vámi vyhnete.
  • Kompatibilita – jelikož kufry potřebují rámy určené pro montáž, při přehazování musíte mít na každé motorce stejné rámy
  • Vibrace – škodlivá to věc pro elektroniku a obzvláště počítače. Hliníkové kufry vibrace od motorky přenášejí a mohou tak Vaši elektroniku poškodit.

 

Brašny (anglicky soft luggage)

Brašny se mohou dělit na textilní nebo tzv. suché vaky vyrobené z materiálů jako je PVC nebo TPU. Asi se mnou budete souhlasit, že pro cestování cestou necestou se budou více hodit ty druhé. Přece jen, větru dešti neporučíme a textilní brašny velice snadno promoknou (pláštěnka to opravdu nezachrání). Nemluvě o zavírání na zip, kterému velice vadí prach a písek, se kterým se určitě setkáte.

 

Tašky, vaky nebo brašny vyrobené typicky z PVC (představte si materiál podobný plachtě na náklaďáku) mají také svoje výhody a nevýhody o kterých si povíme. Některé z nich se dají přímo uchytit na rámy od kufrů, nějakým „zacvakávacím“ systémem. Je to jistě pohodlné, ale opět jsou zde potřeba přídavné rámy. Spravit takové brašny bude zřejmě problém. Další volbou budou brašny uchycené popruhy buď přímo k motorce, nebo k rámům od kufrů. V dnešní době se nemusíte bát, že by se Vám dostal popruh do kola a brašny jsou zpravidla i vybaveny stíněním proti teplu od výfuku. Téměř všechny bez výjimky jsou vybaveny rolovacím uzavíráním, které zabezpečuje jejich vodě a prachu vzdornost.

 

  • Voděodolné brašny se také dají pořídit v různých tvarech a provedeních.
  • Upevněny popruhy přes sedlo
  • Upevněny na rámu od kufrů
  • Tzv. podkova, která kombinuje brašny po stranách a válec na sedle.

 

Výhody brašen:
  • Cena – nižší než u kufrů o řádově tisíce korun, jasně, takové Mosko jsou mnohdy i dražší jak kufry
  • Kompatibilita – brašny lehce přehodíte z motorky na motorku (v případě varianty bez rámů)
  • Váha – řádově desetina váhy kufrů, což je pro jízdu v terénu více než žádoucí
  • Šířka – velkou roli zde hraje fakt, že lze docílit vysoké komprese na rozdíl od kufrů
  • Vodě a prachu odolnost – díky zavírání rolováním jsou brašny 100 % vodotěsné a prachotěsné
  • Bezpečnost – jestliže Vaše noha zůstane mezi skálou a brašnou, zřejmě to bude bolet méně, než když zůstane mezi skálou a kufrem.
Nevýhody brašen:
  • Stabilita – zde hodně záleží na montáži k motorce, brašny mohou různě cestovat a chovat se neposedně
  • Uzamykání – většina brašen není uzamykatelná a je tak náchylnější k vykradení. Na druhou stranu se snáze přenesou do bezpečí a co si budeme vykládat, vykrást kufr asi taky nebude složité.
  • Přístup k věcem – díky různým popruhům a rolovacímu uzávěru může být manipulace s věcmi pracnější než u kufrů
  • Výdrž – můžou se roztrhnout, popruhy se můžou přetrhnout nebo roztavit o výfuk
  • Vzhled – subjektivní nevýhoda, někomu se prostě nemusí líbit. Druhá věc je ta, že mohou v kombinaci s prachem zanechat škrábance a rýhy na plastových částech motocyklu.
Konečný verdikt

Konečný verdikt, jak už zaznělo na začátku tohoto článku je na posouzení každého z Vás. Stejně jako neexistuje univerzální motorka nebo oblečení, neexistuje také univerzální zavazadlo. Musíte zvážit všechna uvedená pro a proti a způsob jakým budete cestovat. Obecně lze říci, že kufry se hodí spíše pro cestování na asfaltu a pro snadnou manipulaci s věcmi. Lehké brašny mají jednoznačnou výhodu pro jízdu v terénu, kdy hraje významnou roli váha a šířka motorky. Cestovat jde s obojím a je jen na Vás, jakým směrem se vydáte.

 

S čím jezdíte vy? Máte kufry nebo brašny? A proč jste se rozhodli pro tu nebo onu variantu?

 
Pro doplnění jsme pro vás připravili ještě dva doplňující názory

Vojta Lavický – BMW R1150GSA a sada tří kufrů BigHusky.

S hliníkovými kufry jsem vlastně před lety začínal cestovat a při mých výletech už je málo kdy sundávám. Prostě mě to k té motorce sedí jak „prdel na hrnec“ a vždy mám po ruce židličku nebo hrneček. Jako největší výhodu vidím relativně snadnou organizaci a možnost připevnění příslušenství jako třeba kanystr s palivem. No a protože vozím i hodně drahé elektroniky, hliníkový topcase mi dává pocit sucha a bezpečí :)) Navíc si na kufry rád lepím nálepky z projetých zemí.

 

Michal Dřímal – BMW R1200GSA LC a soft bagy

Svého prvního čistokrevného cesťáka jsem koupil už s kuframa. Bylo to něco, co jsem nikdy neměl. Poměrně rozměrné kufry, kam jsem se v pohodě zabalil i na několikatýdenní cestu jsem měl rozdělené na kufr pro jídlo, vodu, lékárnu a nepromoky (levý) , věci na kempování (pravý) a oblečení (topcase). Do kufru se lehce dostaneš a rychle cokoliv najdeš, Když potřebuješ odejít, kufr zamkneš a nic neřešíš. Postupem času, kdy jsem ale ocital i víc mimo silnice, jsem zvažoval,  jak ten chrastící cirkus zrušit a hlavně jak motorku odlehčit? První jsem začal u sebe a výbavy. Vyhodil věci co ne až tak potřebuji, některé vybavení vyměnil za “lite” verze. Pořád to ale nebylo to pravé ořechové. Začal jsem koukat po různých loďácích a podkovách. Našel jsem SW Motech Drybag 70, který pojme vše co potřebuji i na delší cesty. Dokonce v šedivé verzi, což mi vyhovovalo. Stan jde uchytit mimo, karimatka a nářadí taky a bag je dostatečně velký pro zbytek vybavení. Odmontoval jsem kufry a komplet lešení, které systém drželo. A přišlo vážení. Byl jsem skoro -20kg 😀 U své váhy a výbavy to bylo dalších – 30kg! Takže už jsem konečně mohl nechat doma toho “spolujezdce”, kterého jsem s sebou do té doby vozil. S Drybagem jsem spokojený, ale stoprocentně přidám i nějaký ten zip, který bude potřeba nechat udělat ve specializované dílně tak, aby nedošlo k tomu, že do bagu začne zatékat. Ještě jsem opomněl, že je Drybag vybaven systémem pro uchycení věcí typu Molle, který používá i naše armáda. Takže třeba lékárničku můžeš zachytit na bagu a může být po ruce prakticky ihned. Někdy totiž hrají roli i vteřiny.

 

KAM S NÁMI MŮŽEŠ VYRAZIT

NAŠE MOTOVÝPRAVY

S námi Tě čeká doslova celý svět. Přesvědč se sám a vyber si svoje dobrodružství!

Ke zvýšení kvality webu a k analytickým účelům využíváme soubory cookies.