REVOLUČNÍ VZDUCHOVÉ FILTRY GUGLATECH PRO MOTOCYKLY

 

gugla filtr

 

Před časem jsem začal spolupracovat s Italskou společností Guglatech, která již dlouho vyvíjí a prodává benzínové filtry. Nyní přišel Guglatech s novinkou a to s jejich vlastními vzduchovými filtry využívající novou technologii ULTRA 4. Pojďme se společně podívat, o co se jedná a proč jsou tyto filtry vskutku revoluční a zatím jediné na světě.

* přeloženo z originálního článku: https://blog.guglatech.it/en/articles/2018/05/17/guglatech-revolutionary-ultra-4-air-filters-for-motorcycles

 

88efeda6fac81f9a7562fcb2

Možná si říkáte, co má tento obrázek vlastně znamenat. No, je to krásná ukázka dostupných filtračních technik, které můžete na motorce mít. Samozřejmě je toto myšleno v legraci, ale pro naši ukázku poslouží dokonale.

Existující filtrační techniky dnešních vzduchových filtrů jsou, jak asi víte následující:

  • Papír
  • Bavlna
  • Pěna
  • Obyčejné čajové sítko (spíše pro příklad, než že by se to někde používalo)

Na obrázku nahoře jsou tedy všechny dostupné technologie použitelné pro filtraci vzduchu u spalovacích motorů. Pojďme se podívat na Guglatech Deep 3D Air filter Matrix ULTRA4.

Všechny následující obrázky jsou mikroskopem zvětšené 55x abyste názorně viděli jejich stavbu.

 

Papírové filtry

Papírové filtry jsou známé pro svoji vynikající filtrační schopnosti, ale jako u všech papírových produktů, jedná se o vlákna stlačená k sobě a tudíž není struktura homogenní.

ac1e38690dfd9747d24b9792

 

Jak je vidět, některé části jsou opravdu husté, zatímco některé mají díry. Dobrý papírový filtr má propustnost vzduchu asi 870 l/(m²*s), při účinnosti filtrace částic velikosti 40-45 mikronů.

 

Bavlněný filtr

V našem případě reprezentován ponožkou. Na trhu je množství výrobců nabízející filtraci na bázi bavlny a tady to začíná být zajímavé.

381fa18d09da74a4759a9c53

 

Ano, vídíte že mezi vlákny je hodně děr. Hodně velkých děr, asi 400x700 mikronů. Běžně se pro silniční účely použijí alespoň tři vzájemně se překrývající vrstvy, aby se díry zmenšili. No, ale víc asi říkat nemusíme.

Bavlněný filtr má propustnost vzduchu asi 11.800 l/(m²*s), top závodní filtry se dvěma vrstvami 12.500 l(m²*s).

 

Pěnový filtr

Teď pěnový filtr reprezentovaný oblíbenou houbičkou na nádobí. Situace není o moc lepší, stále máme otvory o velikosti asi 450 mikronů v některých případech. Takovéto filtry pro závodní použití mají propustnost vzduchu vzácně až 7.800 l(m²*s).

6cb46ff9c43d44f3ffa1dbfd

Jsem si jistý, že všichni víte, že bavlněné a pěnové filtry se musí naolejovat, aby fungovali, jak mají. Situace je potom velice podobná mucholapce.

27d91443ffc2815dc418e786

Takže pokud není filtr ošetřen olejem na vzduchové filtry, prochází jím velké až obrovské částice.

 

Nyní příklad. Prašné silnice, Itálie, 2600km, motocykl vybaven novým originálním produktem na bázi bavlny.

e4a0347f3cfd9bd09e9c60cc3379b9a2326026496c931f4e

 

Řekli byste dobré? No ani náhodou.

Velmi jemné až střední částice prošli filtrem do airboxu a toto není akceptovatelné. Hodně vzduchu, možná až moc a zároveň také velké množství prachu.

 

Sítko na čaj

Jak bavlněné, tak pěnové filtry patří složením do 3D technologií. Jak je na tom 2D technologie? Poslední o čem bych rád mluvil, je čajové sítko. Jediný zástupce 2D technologie na trhu. Na dalším obrázku, jen 10x zvětšeném můžete vidět velikost otvorů v mřížce.

f52d631cdd991a9ccbdd3327

Mřížka je v tomto případě menší. Jedná se však o suchou a plochou technologii. Průtok vzduchu je magických 16.700 l(m²*s), to je jistě úžasné, ale na druhou stranu částice o velikosti 100 mikronů jsou opravdu veliké na to, aby se dostali do motoru.

Potřebujete ale 18x větší průtok vzduchu než u originálního filtru? Není poměr paliva a vzduchu pro 4 taktní motory 14:1 už trochu moc?

Takže proč je to všechno tak? Je jasné, že ochrana už není pro výrobce to hlavní a prodej se nese v duchu „čím víc koní, tím líp“. To ovšem není to, po čem toužíme my. Začali jsme se soustředit na maximální ochranu pro palivové systémy (historický začátek firmy), tak proč toto nepřenést i do filtrace vzduchu?

Vytyčili jsme si 4 velké cíle:

  • Lepší ochrana než papírové OEM filtry, filtrace menších částic
  • Lepší/Nejlepší průtok vzduchu, lepší odezva plynu se zvýšením výkonu
  • Ekologicky a ekonomicky, údržba nevyžaduje žádné agresivní rozpouštědla, žádné znečištění, jednoduše čistá voda
  • Věčný život, není potřeba vyhazovat další filtry

 

Docílili jsme toho nejlepšími materiály, výzkumem a nejnovějšími technologiemi.

Takhle vypadá naše 3D mřížka.

4357f3e19f5066e043a40626

 

Je vidět, že otvory nejsou tak řídké jako u papírového filtru, ale mnohem menší než u jakékoliv jiné technologie a to 35-40 mikronů. Bez nástřiku olejem. Údržba je možná buď vyfoukáním kompresorem, nebo umytím vodou.

Průtok vzduchu? Udělali jsme, co jsme mohli a výsledek je 2700 l(m²*s), což je třikrát více, než papírový filtr, ale zároveň třikrát méně, než poslední výrobek ve stejné třídě. Přesto náš filtr dovolí motoru lépe dýchat a zároveň ho maximálně ochrání.

Tento filtr byl vyvinut pro cestu kolem světa a zpět, pro nejdelší jízdu Vašeho života, pro dojíždění nebo na běžné projížďky, ne na závodní dráhu.

A příště si ukážeme názorně, jak to s tou filtrací vypadá a vyzveme na souboj ostatní soupeře, takže stay tuned ;)