Kufry nebo brašny?

Dnes už otázka nemálo podobné té, jestli kůži nebo textil. To, jaká máte na motorce zavazadla, může ovlivnit řadu věcí od komfortu až po bezpečnost? Jaké si zvolit? Podle čeho vybrat? Neexistuje žádná špatná nebo zaručeně správná volba. Vše má svoje výhody i nevýhody a co si vybral Váš kamarád, nemusí být nutně to pravé pro Vás. Zkuste se na věc podívat i z druhé strany, přemýšlet, jak zavazadla bude využívat a možná budete překvapeni, že nakonec změníte svůj názor.

kufry nebo brasny

V následujícím článku se Vám je pokusím shrnout z pohledu člověka, co nacestoval s kufry více než 100tis. kilometrů a celou tu dobu tak nějak po brašnách pošilhával.

 

Kufry (anglicky hard luggage)

Hliníkové kufry neboli „hliníkáče“ jsou asi to první, co člověka napadne, když chce vyjet na dovolenou. Alespoň u mě tomu tak vždy bylo. Výhody pro dlouhé cestování jsou nesporné. Jsou vodotěsné, uzamykatelné, hodně do nich dáte a rychle se k věcem dostanete. Na druhou stranu jsou dražší než brašny, potřebujete rámy, na které je namontujete. Když spadnete, musíte rámy nebo kufry většinou opravit. Ze zkušenosti vlastní i několika přátel vím, že MNOHEM lepší, než super vyztužené kufry se sílou stěny 5mm (legrace, doufam, že tohle fakt nikdo nevyrábí) jsou kufry, které se při nárazu promáčknou a výledná síla se tak nepřenese do motorky, kde by udělala ještě větší škody. Takový ohnutý podsedlový rám se přece jen rovná hůř než kufr.

Na obrázcích níže vidíte zdánlivě nevinný pád, jeho důsledky a provizorní opravu.

DSC_0106DSC_7124

 

Plastové kufry dnes už nejsou na cestovních endurech moc k vidění a důvodů je hned několik. Většinou nemají horní plnění a balení věcí je tak těžší. Případný pád je většinou odsoudí k vyhození do kontejneru a o namontování kanystrů nebo dalších doplňků si také mohou jejich majitelé jen nechat zdát.

DSC_4456-2

Výhody hliníkových kufrů:

  • Pevnost – při pádu se neprohnou ani nerozlomí (beru v potaz běžné pády) a ochrání tak svůj obsah, například notebook nebo porcelán po babičce. Někteří si pochvalují i bezpečnost při pádu v malých rychlostech, kde kufr může zamezit styku nohy s motorkou.
  • Vodě a prachu vzdornost – nezáleží v jakém počasí jedete, může pršet, sněžit, být písečná bouře, věci v kufrech budou vždy suché a čisté. Jen nezapomeňte na to, že hliník špiní
  • Uzamykání – kufry lze snadno zamknout a ochránit tak jejich obsah před zloději.
  • Ochrana proti poškození motorky – kufry mohou ochránit motocykl před škodami způsobenými pádem. I při odmontování kufrů fungují rámy jako ochrana.
  • Jsou opravitelné – dnes už téměř všude naleznete svářeče, nebo alespoň nýtovací kleště
  • Různé použití – při kempování si na ně můžete sednout, použít jako lednici pro pivo, nebo použijete víko jako pánvičku na vajíčka (ano, viděl jsem)
  • Příslušenství – díky své konstrukci z hliníku na kufry snadno přimontujete držáky lahví nebo kanystrů
  • Personalizace – kufry se dají jednoduše polepit a vystoupit tak z řady

 

Nevýhody kufrů:

  • Váha – ano i prázdné kufry něco váží a není to málo. Samozřejmě se to liší dle výrobce, ale v průměru mohou vážit tři hliníkové kufry přes 15 kilo, a to není zanedbatelné.
  • Šířka – na některých motorkách mohou být kufry širší než řídítka, a to může negativně ovlivňovat stabilitu a průjezdnost. Se širokými kufry to zároveň do zatáčky až tak moc nenahnete.
  • Bezpečnost – jak je uvedeno výše, při pádu může kufr Vaši nohu nejen ochránit, ale i pěkně polámat, pár kamarádů by o tom mohlo vyprávět. Budete se muset naučit při pádu dávat velký pozor kde máte nohu.
  • Cena – hliníkové kufry a rámy (na ty nesmíte při nákupu zapomenou) jsou většinou dražší než brašny. Brašny mnohdy rámy nepotřebují.
  • Náraz do překážek – široká motorka s tvrdými kufry s sebou nese riziko v podobě zvýšeného rizika nárazu do skály nebo větve vyčnívající do silnice. V tomto případě se může velmi jednoduše stát, že se nepoddajný kufr odrazí a s ním i celou motorku. V lepším případě se té propasti pod Vámi vyhnete.
  • Kompatibilita – jelikož kufry potřebují rámy určené pro tu konkrétní motorku, hůře bude prohazovat jednu sadu kufrů mezi více stroji.
  • Vibrace – škodlivá to věc pro elektroniku a obzvláště počítače. Hliníkové kufry vibrace od motorky přenášejí a mohou tak Vaši elektroniku poškodit.

 

 

Brašny (anglicky soft luggage)

Brašny se mohou dělit na textilní nebo tzv. suché vaky vyrobené z materiálů jako je PVC nebo TPU. Asi se mnou budete souhlasit, že pro cestování cestou necestou se budou více hodit ty druhé. Přece jen, větru dešti neporučíme a textilní brašny velice snadno promoknou (pláštěnka to opravdu nezachrání). Nemluvě o zavírání na zip, kterému velice vadí prach a písek, se kterým se určitě setkáte.

DSC_1836

Tašky, vaky nebo brašny vyrobené typicky z PVC (představte si materiál podobný plachtě na náklaďáku) mají také svoje výhody a nevýhody o kterých si povíme. Některé z nich se dají přímo uchytit na rámy od kufrů, nějakým „zacvakávacím“ systémem. Je to jistě pohodlné, ale zde reálně hrozí poškození plastových zámků při prvním pádu, stejně jako byste měli plastové kufry. Spravit takové brašny bude zřejmě problém. Mnohem lepší volbou budou brašny uchycené popruhy buď přímo k motorce, nebo k rámům od kufrů. V dnešní době se nemusíte bát, že by se Vám dostal popruh do kola a brašny jsou zpravidla i vybaveny stíněním proti teplu od výfuku. Téměř všechny bez výjimky jsou vybaveny rolovacím uzavíráním, které zabezpečuje jejich vodě a prachu vzdornost.

 

Voděodolná zavazadla se také dají pořídit v různých tvarech a provedeních.

  • Upevněny popruhy přes sedlo.
  • Upevněny na rámu od kufrů.
  • Podkova, která kombinuje brašny po stranách a válec na sedle.
  • Vak (rolka) na sedlo

 

Výhody brašen:

  • Cena – nižší než u kufrů o řádově tisíce korun
  • Kompatibilita – brašny lehce přehodíte z motorky na motorku
  • Váha – řádově desetina váhy kufrů, což je pro jízdu v terénu více než žádoucí
  • Šířka – velkou roli zde hraje fakt, že lze docílit vysoké komprese na rozdíl od kufrů
  • Vodě a prachu odolnost – díky zavírání rolováním jsou brašny 100 % vodotěsné a prachotěsné
  • Bezpečnost – jestliže Vaše noha zůstane mezi skálou a brašnou, zřejmě to bude bolet méně, než když zůstane mezi skálou a kufrem.

 

Nevýhody brašen:

  • Stabilita – zde hodně záleží na montáži k motorce, brašny mohou různě cestovat a chovat se neposedně
  • Uzamykání – většina brašen není uzamykatelná a je tak náchylnější k vykradení. Na druhou stranu se snáze přenesou do bezpečí a co si budeme vykládat, vykrást kufr asi taky nebude složité.
  • Přístup k věcem – díky různým popruhům a rolovacímu uzávěru může být manipulace s věcmi pracnější než u kufrů
  • Výdrž – můžou se roztrhnout, popruhy se můžou přetrhnout nebo roztavit o výfuk
  • Vzhled – subjektivní nevýhoda, někomu se prostě nemusí líbit. Druhá věc je ta, že mohou v kombinaci s prachem zanechat škrábance a rýhy na plastových částech motocyklu.

 

Konečný verdikt

Konečný verdikt, jak už zaznělo na začátku tohoto článku je na posouzení každého z Vás. Stejně jako neexistuje univerzální motorka nebo oblečení, neexistuje také univerzální zavazadlo. Musíte zvážit všechna uvedená pro a proti a způsob jakým budete cestovat. Obecně lze říci, že kufry se hodí spíše pro cestování na asfaltu a pro snadnou manipulaci s věcmi. Lehké brašny mají jednoznačnou výhodu pro jízdu v terénu, kdy hraje významnou roli váha a šířka motorky. Cestovat jde s obojím a je jen na Vás, jakým směrem se vydáte.

 

S čím jezdíte vy? Máte kufry nebo brašny? A proč jste se rozhodli pro tu nebo onu variantu?

 

Vojta